Toimintamuodot

Seurat

Keskeisin toimintamuoto ovat seurat. Seurapuheen ydinsisältö on aina sama: sanoma syntien anteeksiantamisesta.

Seurojen aluksi lauletaan virsi. Sen jälkeen on puhe, jonka teksti luetaan raamatusta. Puheen jälkeen lauletaan virsi tai Siionin laulu. Sunnuntai-illan seuroissa on kolme puhetta. Puheiden välissä pidetään kahvitauko.

Seuroja järjestetään Lohjan toimitalon lisäksi läntisen Uudenmaan kirkoissa sekä kodeissa.

Seuroihin tullaan koko perheellä. Lapset tottuvat jo pienestä pitäen hiljentymään ja kuuntelemaan Jumalan sanaa. Lapsille ja aikuisille on seuroissa sama ohjelma.

Lapsi- ja nuorisotyö

Päiväkerho on tarkoitettu 4 – 6-vuotiaille lapsille. Päiväkerhossa uskontotuokiolla on keskeinen asema. On tärkeää puhua uskosta lapselle. Uskontotuokion lisäksi kerhossa askarrellaan, leikitään ja lauletaan. Perhekerhossa vanhemmat ja kotona hoidossa olevat alle kouluikäiset lapset kokoontuvat yleensä luonnon keskelle.

Pyhäkouluun lapset voivat osallistua pienestä pitäen. Pyhäkoulu on vajaan puolen tunnin pituinen uskontotuokio, jossa uskosta puhutaan lapsen kielellä, selkeästi ja yksinkertaisesti.

Noin 10-vuotiaana lapset alkavat käydä raamattuluokassa. Raamattuluokka on jaettu kahteen ikäryhmään. Sitä käydään rippikouluikään saakka. Yksi raamattuluokan tehtävistä on tutustuttaa nuoria Raamattuun ja sen kirjoituksiin.

Nuorten illat on tarkoitettu erityisesti 15 – 20-vuotiaille nuorille. Niitä pidetään noin kerran kuussa. Nuorten illassa on yleensä alustus ja keskustelua nuorten mielestä tärkeästä uskomiseen liittyvästä asiasta.

Muu toiminta

Lohjan Rauhanyhdistys järjestää säännöllisesti naisille suunnattuja sisarkerhoja, miehille tarkoitettuja veljesiltoja sekä eläkeläisten torstaikerhoja. Silloin tällöin toimitalolla pidetään aikuisten iltoja, joissa keskustellaan ajankohtaisista aiheista. Toimintakalenterista löytyy myös muun muassa seurakuntapäivä ja nuorisopäivä. Näiden ohjelmassa on alustus ja vapaata keskustelua tietyn aiheen ympäriltä.

Yhdistys rahoittaa toimintaansa muun muassa kolehdeilla, myyjäisillä sekä seurojen kahvitarjoilulla. Myyjäisiä pidetään muutaman kerran vuodessa.